در روزهای اخیر، برخی استان‌های کشور با اعتصاب رانندگان کامیون مواجه شده‌اند. موضوعی که به‌طور مستقیم روی زنجیره تأمین کالاها از جمله محصولات فولادی اثرگذار است.

طبق گفته یکی از فعالان حوزه باربری، به دلیل افزایش نرخ بیمه و هزینه‌های نگهداری، برخی رانندگان از اعلام بار در پایانه‌ها خودداری کرده‌اند. در برخی نقاط نیز گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر تهدید رانندگانی که اقدام به بارگیری می‌کنند. در چنین شرایطی، بخشی از بارها به‌صورت شبانه حمل می‌شوند تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود. همچنین شنیده می‌شود که برخی رانندگان پس از بارگیری، تا زمان بهبود شرایط در پارکینگ توقف کرده‌اند.

در بازار آهن، با توجه به سختی جابجایی و وضعیت نامشخص حمل‌ونقل، بسیاری از فروشنده‌ها فعلاً فروش را متوقف کرده‌اند. به گفته یکی از فروشندگان، “فعلاً منتظریم شرایط ترابری به وضعیت عادی برگردد.”

 از سوی دیگر، برخی انبارهایی که داخل شهر قرار دارند و موجودی کالا دارند، با افزایش نسبی تقاضا روبه‌رو شده‌اند، چرا که مشتریان به دنبال گزینه‌هایی با دسترسی آسان‌تر هستند.

در حال حاضر، نرخ‌های اعلامی در مبادی برای میلگرد و مقاطع طویل، عمدتاً ثابت گزارش شده‌اند. اما اگر این اختلال در سیستم حمل‌ونقل ادامه پیدا کند، در هفته‌های آینده احتمال کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت‌ها دور از ذهن نخواهد بود. البته تفاوت‌هایی میان بازار آهن و بازارهایی مثل تره‌بار وجود دارد. در صنف آهن، چند روز تأخیر در تحویل بار، تأثیر بحرانی ندارد و نهایتاً پروژه‌ها کمی به تعویق می‌افتند. اما در بازار محصولات فاسدشدنی مثل میوه، همین وقفه‌ها خسارت‌بار هستند و ضرر مستقیم به کشاورزان وارد می‌کنند.

در مجموع، وضعیت فعلی بازار آهن در حالت «انتظار» قرار دارد. تا زمان رفع مشکل ترابری، فعالان بازار باید با دقت بیشتری شرایط را رصد کرده و تصمیم‌گیری کنند.